In de supermarkten (onder andere Albert Heijn) zie je steeds meer duurzame schoonmaakmiddelen. Eén van de nieuwe merken bij Albert Heijn is Method. Een duurzame lijn schoonmaakmiddelen met een opvallende en kleurrijke verpakking. Niet alleen de verpakkingen zijn verrassend, ook de geuren en namen doen verbazen: roze grapefruit, munt en eucalyptus, appelboomgaard en citroen gember.
Het verhaal achter Method schoonmaakmiddelen
Method is een Amerikaans merk, gestart in 2001 door Adam en Eric. Op de website van Method Nederland is te lezen dat het idee voor een duurzaam schoonmaakmiddel ontstond in 2000 toen Eric zich afvroeg waarom reinigingsmiddelen zulke slecht ontworpen verpakkingen hebben en Adam droomde van groene schoonmaakproducten. Ze bundelden de krachten en startten met de productie van stijlvolle én ecologische producten op basis van ingrediënten van natuurlijke oorsprong. Vervolgens ging het snel: het bedrijf groeit hard, breidt de productlijn constant uit en zijn in 2006 7de op de Inc. 500 ranglijst van snelst groeiende bedrijven in Amerika. In 2012 gaat Method samen met Ecover, waardoor het grootste bedrijf voor milieuvriendelijke reinigingsproducten ter wereld ontstaat. Vanaf 2014 is Method verkrijgbaar bij Albert Heijn in Nederland.
Duurzaam: diervriendelijk en klimaatbewust
De misse van Method is ‘blije huizen’. Hiermee bedoelen ze: huizen waar geen ongewenste petrochemicaliën onder het aanrecht verstopt zitten of op de oppervlakken kleven en waar schoon niet gelijk staat aan waterige ogen of ademnood. De missie willen ze bereiken door vuil te bestrijden met producten op basis van natuurlijk ingrediënten. Daarnaast werkt Method milieubewust en test producten niet op dieren. Kort gezegd kiezen ze voor verantwoord ingrediënten inwinnen, innovatieve groene chemie en gerecyclede en recyclebare verpakkingen.
Alle producten van method bevatten ingrediënten van natuurlijke oorsprong. Dit wil het zeggen dat deze afkomstig zijn van een natuurlijke bron, waarna ze door omzetting bruikbaar werden gemaakt. Onder duurzaam verstaat Method dat 100% van de werkzame reinigingsingrediënten – zoals zepen, vloeistoffen, oplosmiddelen en enzymen – of van natuurlijke oorsprong zijn, of verkregen werden uit natuurlijke bronnen.
Duurzame zeepfabriek
Naast dat de producten duurzaam zijn, kiest Method ook voor een duurzame productiemethode in de eigen zeepfabriek in Amerika. Ze hebben de eerste LEED-platinum gecertificeerde fabriek (Leadership in Energy and Environmental Design) in de sector. Met een windmolen en zonnepanelen wekken ze energie op, er is plek voor het verbouwen van groenten (op het dak staat een kas) en alles vindt plaats in de fabriek: van productie van distributie.
De schoonmaakmiddelen en zeep van Method zijn niet hoog geprijsd en variëren tussen de €2,99 en €3,89. Er is zelfs een special edition verpakking van Johanna Basford verkrijgbaar. Afgezien van een website zonder hoofdletters is er weinig aan te merken op Method.
Method producten
- Allesreiniger
- Keukenreiniger
- Glasreiniger
- Badkamerreiniger
- Douchereiniger
- Reiniger voor roestvrijstaal
- Boenmiddel
- Granietreiniger
- Vloerreiniger
- Afwasmiddel
- Handzeep